KALANDOK  KÖZÉPFÖLDÉN

 

"Hol vannak a dúnadánok, Elesszár, Elesszár?

Rokonságod messze, mondd, miért jár?

Az óra közel, s megjó az Elveszett;

A Szürke Társaság már Északról közeleg.

De ahol jársz majd, az ösvény sötét

A Tenger útját a Halál lesi rég. "*

- Galadriel úrnő jóslata Aragomnak, a kószának

(A Gyűrüik Ura, III. könyv, 5. fejezet)

 

 

A Gyűrűk Ura felkavarja a képzeletet és kalandos vándorlásra hív. A Középfőlde Szerepjáték segít, hogy álmaid cselekedetté változtasd. Belépsz ebbe a világba és tündeként, törpként, hobbitként, emberként vagy akár orkként bátran kóborolhatsz Középföldén. Süteményt ehetsz a Megyében, olvashatod a völgyzugolyi könyveket, megmászhatod a Ködhegységet, vagy sárkányokkal verekedhetsz a Kiszáradt Hangáson. Ahelyett, hogy egyszerűen csak olvasnál a Gonosz szolgáiról, tehetsz is valamit, hogy megállítsd őket. Légy éber a Fehér Kéz kegyenceivel szemben, harcolj a Fekete Lovasokkal, vagy kémkedj a mordori emberek után - ahová csak küldetésed és bátorságod visz.

 

    Középfölde korlátlan lehetőségeket ad a kalandozásra. Nyüzsgő és küzdelines világ ez, melyet milliónyi faj és nép, cél és szövetség, szörny és tárgy,   álom és vágy, hős és gaztevő irányít. A rend erői a zűrzavar híveivel harcolnak, a remény hirdetői a végzet apostolaival kiizdenek.Melegszíva Bolondok,rettenthetetlen optimisták, kemény harcosok és megszállott álmodozók a Jó bajnokai, akik a szabadságot védik a Sötétséget szolgáló gyávákkal, cinikusokkal és elnyomókkal szemben. Endorban elég hely van gyakorlatilag mindenféle kalandnak vagy bármilyen rövid pihenőnek, expedíciónak vagy hadjáratnak.

 

Az egész alapját izgalmas témák alkotják, melyek remek kiindulást nyújtanak sok ragyogó történethez és lenyűgöző kalandhoz. Ezek közül kettő különösen színezi Középföldét a Gyűrűháború idején. Az első a versengés a jogos "fenntartök" - akik tisztelik és vigyázzák Eru ajándékait: a Teremtés Nagy Zenéjét, az Elpusztíthatatlan Tiizet és a Dolgok Egyensúlyát - és az önző "gyalázók" - akik köziil sokan a Gonosz hátborzongató látomásának hívei között. A második a mentelés a világ örökérvényü megváltozása felé: az úgynevezett Tűnő Évek vége felé. Ahogyan egyszer Szarumán mondta: 'Az Óidok  elmúltak. Múlóban a Középidő is. Mlost ,Kezdödnk  az Újidők" (A Gyűrűk Ura, II. könyv, 2. Fejezet) Mindkét téma alapvető változásokkal foglalkozik, legyen bár jó, rossz, vagy semleges, és mindkettő arra tanít, hogy megértsük, hogyan lehetne Középfölde jobb világ. Képzeld el magadnak a hőst, akivel bebarangolnád Középföldét! Készülj, várnak a kalandok!

 

 

A HELY, MELYNEK NEVE KÖZÉPFÖLDE

 

'Az úton mindig várható

Rejtett-kapu, orv forduló

S bár gyakran jártam erre már,

Egy nagy tükör ösvénye vár;

Ne várj hiába, várj, megyek,

Hold-Túl-Nyugat, Nap-Túl-Kelet!"*

- Egy régi úti dalból

(A Gyűrük Ura, VI. könyv, 9. fejezet)

 

Mielőtt Középföldére lépnél, biztos tudni szeretnél egy s mást erről a helyről. Végiil is ez lesz a karaktered otthona. Következzék ezért itt a világnak, történelmének és népeinek rövid háttere. Kezdjük a földrajzzal.

 

TOLKIEN VILÁGÁNAK SZÁRAZFÖLDJEI

 

Középfölde nem egy teljes világ, hanem csak egy kontinens. Endor a neve, ez a "Középső Föld" abban a világban, amit a tiindék Ardának neveznek (Q. "A Hely"). Arda három kontinensből áll:

 

ˇ Endor, vagy Középfölde;

ˇ Aman, az Áldott Birodalom; és

ˇ Mórenoré, a Sötéc Föld.

 

Középfölde Amantól messze keletre található, néhány mérföldre Mórenoré-tól. Az endori történetírók néha Aman-t "Keleti Föld"-nek, míg Mórenoré-t "Déli Föld"-nek nevezik. Eru - az Egy - hozta létre otthonul Gyermekeinek (az Eruhínoknak), így KözépFölde a három Földrész köziil a legósibb. Mágikus hely ez tele mindenféle teremtménnyel, azonban földjén az ember befolyása Folyamatosan nő.

Mórenoré, vagy a "Sötét Föld" Arda három kontinense köziil a legkisebb (Ní~menor nála is kisebb sziget-kontinense elsiillyedt a Belegaer-ben a Másodkor utolsó éveiben). Meleg, félhomályos, nagy részben felderítetlen teríilet. A legendák szerint szötnyek kísértenek itt és csak egy maroknyi vad nép lakik rajta. Az Óidők alatt

 

Mórenoré majdnem érintkezett Endorral északkeleti és északnyugati csiicskén. A két föld még mindig nagyon közel fekszik egyznáshoz, csak egy kisebb tenger - ahogy az eldák hívják: Haragaer választja el őket. Ezért a Sötét Földet "Hyarmenoré"nak, Déli Földnek is hívják.

 

Amant, az "Áldott Birodalmat" hívják még Halhatatlan vagy Örökélett3 Földnek is. Fiatal kontinense a Messzi Nyugaton,a Tengerek Torlaszán tí~l fekszik messze nyugatra Mórenoré-tói és Középföldétől. Aman pontos kiterjedése ismeretlen, mert idő és távolság keveset jelentenek ott. Alakjáról csak azt tudjuk biztosan, hogy sokkal hosszabb, mint amilyen széles. Messze északra és délre nyíilik Arda Övétől (az Egyenlítőtől), kis híján a sarkokig. Amanon van Valinor, a valák, a maiák és sok quenda hazája. Más tiindék Eldamar parti teríiletein vagy Tol Erreséa szigetén, a kontinens legkeletibb részén élnek. Aman nyugati részén található a Várakozás Csarnoka, a holtak birodalma, ahová a tiindék lelke pihenni tér.

 

TOLKIEN VILÁGÁNAK TENGEREI

 

Arda nagy részét víz borítja, ezek közül a három nagy tenger a legfontosabb. Ezek:

 

ˇ a Belegaer, vagy Tengerek Torlasza;

ˇ a Haragaer, vagy Déli Tenger; és

ˇ az Ekkaia, vagy Köriilölelő Tenger.

 

A Belegaer vagy a "Nagy Tenger" választja el a nyugati Aman "IFjíi Föld"-jét a keleten fekvő Morenoré és Endor "Régi Föld"-jétől. A Tiinde hagyományokban szereplő "Tengerek Torlasza" ez. Nyugati vizei a Nagy Szakadék mögött a "Hajiott Tengerek" néven ismeretesek - ugyanis az Aman Felé hajózó tengerészek csak Eru engedélyével juthatnak oda.

 

Az Ekkaia vagy "Köriilölelő Tenger" valójábaz~ egy hatalmas óceán. Sarktól sarkig nyílva mossa mind Aman és Endor jeges, északi partjait, mind Aman és Morenor~ hűvós, déli szélét. Az Ekkaia végighúzódik mindkét Régí Föld keleti peremén. Rengeteg kisebb tenger allcotja egyiittesen ezt a hatalmas víztömeget.

 

A Haragaer vagy "Déli Tenger" Középföldétől délre fekszik. Endort választja el a Messzi Déltől. Így jogosan nevezik régi sinda szóval "Középső Tenger"-nek vagy Enegaer-nek. Nyugatra, Metharn-nál (Hyarnúmente) vizei egybefolynak a Belegaer-rel. Minthogy kis tenger, sok földrajztudós az Eickaia részének tekinti.

 

 

VARÁZSLÁS, MÍTOSZOK ÉS VALLÁS

 

"Az Öido'~; elmúltak. Múlóban a Közé~idok is. Nlost

kezdődnek az Újidol. A tündé~ ideje lejárt, eljött a mi

idón~;; az ember ideje, amelyet nelzünl kell kormányoz-

nunl~. De ehhez hatalom kell, hatalom, hogy

minden lény végrehajtsa, amit mi rendelün~, a jó

érde~ében, amit csa~: a Bölcs ért."*

Fehér Szarumán szavai Sziitke GandalFhoz -

(A GyűrC~k Ura, II. könyv, 2. fejezet)

 

Most, hogy megismerkedtél Arda földrajzával, következzék alapvető jellemzése.

 

M1TOSZOK ÉS VALLÁS

 

 

Eru, az Egy - az egyetlen ígaz isten - teremtette Ardát. Először azonban gondolatából létrehozta az Ainukat vagy "Hatalmak"-at. A Tollcíen világába elsőként belépő Aínuk Eormálták meg t~rdát Eru terve szerint.

 

Az Ainuk mindenhatö, halhatatlan lelkek. Közéjíík tartoznak a magas rangí~ valák, mint például Manwé és Varda, valamint a maiák, akík közé Szauron és az öt Mágus is tartozik. A legtöbb Ainu (egyet kivételével minden valát beleértve) hCvséges maradt létrehozójához. Mások, mint Szauron és a balrogok, kiestek kegyeiből. Ugyan közvetlen befolyásuk Endorra minden míiló Korral Eogy, ~ Hatalmak a létező legtekintélyesebb lények. Középfölde népei számtalan módon istenként tiszteIik kiilönböző megtestesiiléseiket. Végeredményben ők jelentik Eru Gondolatát, az ő nagy Tervét.

 

Eredetileg tizenöten voltak a valák:

ˇ Manvé (Súlimo) - A Levegő Ura; a valák királya.

ˇ Varda (Elbereth) - A Csillagok Úrnője; a valák királynője.

ˇ Ü1ri10 - A Vizek ura; a tenger királya.

ˇ Aul~ (Mahal) -Az (élettelen vagy elemi) föld ura.

ˇ Yavanna (Kementári) -Az (élő) föld í~rnője.

ˇ Námo (Mandos) -A sors vagy végzet (halál) ura. ˇ Nienna-Alelkiísmeret (bánat, sajnálat, szenvedés) úrnője.

ˇ Orom~ (Béma) -A természet ura; a valák vadásza. ˇ Vána-A fiatalság (vadon, sziiletés, megújulás, tt5z, virágok, ének) úrnője.

ˇ Tulkas (ragadványneve Astaldo) - A vitézség ura; a valák bajnoka.

ˇ Nessa -Az öröm tírnője.

ˇ Irmo (Lórien) -A lellcek (álmok, vágyak, szerelem, látomás, békesség) ura.

ˇ Est~ -A megújulás (gyógyítás, pihenés, béke) úrnője.

 ˇ Vairé -Az idő (sors, mesék, emlékezés) í~rnője.

ˇ Melkor (Morgoth) - A Fekete Ellenség; a Gonosz megtestesítője.

 

A vala kapcsolatok Ilímatar Gyermekeinek kapcsolatait tiil<rözik. Néhány vala idősebb, mint a többiek. Többségnk házas és sokuknak van leszármazottja. Például Manv~ felesége, Varda a királynő. Szava törvény minden "Hatalom" számára, kivéve férjét.

 

MÁGIA ÉS HATALOM

 

J.R.R. Tollcien mCiveiben sok jellegzetes vonás található, mint például a hatalom megrontó hatása és a mágia illetéktelen használata. A Sötétség elleni kiizdelinekben ez mint a Dolgok Egyensí~lya és Eru isteni rendjének három alapelve jelenik meg.

 

Sem Morgoth, sem Szauron nem tiszteli Eru Gondolatát illetve a természetet, és egyikiik sem törődik a varázslatbirtoklás és -használat korlátaival. Megidéznek, létrehoznak és átalakítanak mindent, amit csak mohó akaratuk diktál. Mások, például Szarumán a varázstudás és -hatalom érdekében végrehajtott terveikben szintén elfeledkeznek az Egyensívlyról. A Fehér Mágus először csak a helyes varázslatokkal él vissza, majd helytelen, végiil pedig gonosz erőforrásokat használ, így kiesik Eru kegyeiből. Középföldén a szentségtelen varázslatbirtoklás és -használat mindig őriiletet és tragédiát okoz. Az ilyen visszaélések ellcerulhetetleniil kergetik vesztiikbe a látszólag mindenható mágusokat.

 

Fontos megjegyezni, hogy Endorban a "természetellenes" hatalomvágy azért veszél.yes, mert nincs "szentesítve''. Nincs rajta "áldás" és '~' ellenkezik a Dolgok Egyensúlyával. Egy varázstudomány, hacsak valamilyen móclon nem "áldott" ill. "szentesített", a legjobb esetben is rossz. Bármely mágus, akinek ilyen illegális

hatalom van a kezében, az őrultté/gonosszá ~ válásnak teszi ki magát. Azok, akik használják is ~ az ilyen mágiát, növelik ezt az esélyt.

 

Más szavakkal: aki áldás néllciili hatalommal y w sa bír, vagy hatalmát szentségtelen módon használja, kihívja maga ellen a végzetet. Ezt az alapvető tényt a Játékmestereknek és a játékosoknak is szem előtt kell tartaniuk a varázstárgyakkal és varázstudással bíró karakterekkel kapcsolatban. A vizsgálat két lépésből áll:

 

ˇ Először, határozzuk meg a varázs természetét. Áldott-e valamilyen módonz Ha nem, akkor veszélyes és lehet, hogy gonosz.

ˇ Másodszor, feltéve, hogy a varázs áldott, határozzuk meg, hogy használatával kapcsolatban van-e valamilyen korlátozás vagy megszorítás. Minthogy a varázstárgyak birtoklása és használata, a mágikus képességek kérdése kritikus egy hü Középfölde-történet szempontjából, a Játékmestereknek ezt a vizsgálatot nagyon körültekintően kell alkalmazniuk.

 

A játékosok véssék a fejükbe, hogy a varázstudományba belekontárkodni végzetes lehet. Hacsak nincs összhangban a természettel (pl. egy fanyűvő Pűkel-varázslatot használ), vagy nem korlátozott képességeiben (pl. az arnori látnok királyának jósol), vagy nem jogos ajándék (pl. egy varázskard cserébe a Tündekovács megsegítéséért), a játékosok ugyanabba a hibába eshetnek, mely végül Níimenor bukásához vezetett.

A Játékmesternek minden varázstárgy, varázslat, szertartás stb. hátterét létre kell hoznia. Ebből a történetből fog kiderülni, hogy a dolgok a természetnek - azaz a Dolgok Egyensúlyának - rr.egfelelően történnek-e, vagy öriiletbol és sötétségből születő tragédiába torkollanak. Az utóhbi esetben egy izgalmas, ám szörnyű történetnek lehetiink szemtanúi.

 

KARAKTERED KÖZÉPFÖLDÉN

 

'Az út örökké megy tovább,

szirtek fölött és fák alatt,

nap nem járta barlangon át,

fürge folyó mentén halad,

halad havon, mit tél szitált,

virágok közt a nyári réten,

pázsiton át és kövön át,

holdsütötte hegyek tövében."*

                  - Zsákos Bilbó (A babó, 19. fejezet)

 

Középföldén a sokfajta halandó ember között halhatatlan tündék, kemény törpök és egyszerű hobbitok küszködnek a túlélésért és virágzásért, miközben milliónyi veszéllyel kell szembenézniiik: orkok és vargok, trollok és óriások, manók és lidércek, sárkányok és dögmadarak, és persze a Gyűrűk Urának fenyegetésével. Félelmetes varázslatok alakítják a tájat és az idöjárást, míg a Hatalom Gyürüi varázsbirodalmakat védenek - vagy lelkeket kínoznak és a Sötétségbe vezetik a szabad népet.

 

Azonban Középfölde a mi Régi Világunk arculatát is mutatja, ugyanis Endor földje az "Emberek világának" veszélyeit és csodáit rejti magában. Mohóság, kapzsiság, elöítéletek, gyülölet és félelem állnak a boldogság útjában. A Jó és Gonosz állandó harca és a Végzet próbái irányítják szabad és rabszolga sorsát egyaránt.

 

Ez a környezet ideális a hősi történetek számára. Bátor, kíváncsi, kalandos lelkeket hív, hogy küldetéseket vállaljanak a hírnévért vagy a vagyonért, vagy hogy szerencsétleneket mentsenek meg a mindenütt jelenlevő Árnyék szörnyű szorításából.

Menj hát Eru nevében, és próbáld ki Endor örömeit és veszélyeit! Eru legyen veled!

 

A HOBBIT ÉS A GYŰRŰK URA

 

A Kőzépfőlde Szerepjáték főleg J.R.R. Tolkien két könyvén alapul. Az elsót, "A Hobbit"-ot (magyarul "A babó" címen jelent meg, mi jobbnak találjuk a hobbit nevet, ezért így hivatkozunk a könyvre is), többnyire a második mű "varázslatos előszavának" szokták nevezni, ugyanis rövidebb és valamivel könnyedebb történetet meséi el, melyben A Gyűrűk Ura történetének helyszíneit terem,ti meg az író. Az utóbbi komor, sodró lendületű, sokkal hatalmasabb méretű regény. A Gyűrűk Urát, mely hat könyvből áll, eredetileg három részben adták ki és általában több kötetben jelenik meg. Ez a dicsőséges regényciklus tulajdonképpen egy önálló történet, bár gyakran nevezik "A Trilógiá"-nak, mely seregnyi "tolkieni" fantasy írást szült.

 

Azok kedvéért, akik nem olvasták A hobbitot vagy A Gyűrük Urát, illetve azokéért akik nem emlékeznek már pontosan a történetre, következzék néhány oldalon a két mű rövid kivonata.

 

A HOBBIT

 

Tolkien mint Zsákos Bilbó, a hobbit kalandozó írta a Hobbitot. A történet eredetileg "Egyszer oda, egyszer vissza" címmel a Nyugatvégi Piros Könyv legkorábbi fejezetét alkotta. A Harmadkorban, 2941-2942-ben játszódik.

 

Bilbó szórakoztató meséje a Megyében, az otthonülő hobbitok csendes világában kezdődik, ahol Zsákosék kényelemben élnek; egyetlen gondjuk az, hogy míndenféle kockázatot elkerüljenek. Bilbó még csak nem is sejti, hogy ő ihletett lélek. Miután Tölgyfapajzsos Thorin és Szürke Gandalf, a mágus vezette törpcsapattal találkozik, hirtelen egy hatalmas aranykincs visszaszerzéséért folytatott expedícióban találja magát. A társaság azért viszi őt magával, mert betörői képességeit remélik felhasználni. Hosszasan utaznak Északnyugat Középfölde vadonjain keresztiil kelet felé Ereborhoz, a Magányos Hegyhez. Éhes kőtrollokkal, játékos óriásokkal, gonosz orkokkal, hatalmas pókokkal és kegyetlen farkasokkal találkoznak. A Ködhegység mélyén Bilbó különválik a csapattól és megtalálja az életét megváltoztató gyűrűt. Megismerkedik Gollammal, az elkorcsosult hobbittal. Bilbó rájön, hogy míg a gyűrűt viseli, láthatatlan. Ezt arra használja fel, hogy félrevezesse Gollamot és újra csatlakozzon az expedícióhoz.

 

A vándorlás az Erdőtündék földjére, a Bakacsinerdőbe, majd a hosszútavi Tóvárosba viszi a társaságot. Innen indulnak a Magányos Hegy, Szmóg tűzsárkány fészke felé. Bilbó, varázsgyűrűje segítségével, belopózik a szörny termeibe és túléli a találkozást a félelmetes sárkánnyal. Nyugalmából felzavarva, Szmóg megtámadja Tóvárost, ahol Bard megöli. A Tűzsárkány halála látszólag megnyitja az utat a tanyájára, azonban orkok és farkasok serege menetel Erebor felé. A társaság kiverekszi magát a Magányos Hegyből, mialatt az Öt Sereg csatája zajlik a szeles hegycsúcs lábainál. A történet csúcspontja, mikor tündék, törpök, sasok és az északi emberek megsemmisítik a sötétség erőit.

 

Később a törpök visszafoglalják a Magányos Hegyet, mely eredetileg az ő otthonuk volt. Bilbó hazatér gyűrűjével, még mindig nem tudván annak mérhetetlen fontosságát.

 

A GYŰRŰ SZÖVETSÉGE (Első könyv)

 

A Gyűrűk Ura első részének címe "A Gyűrű szövetsége". A mese a Harmadkor 3001. évének tavaszán kezdődik, mikor Bilbó száztizenegyedik születésnapját ünnepli. Bilbó vendégei között van örököse Zsákos Frodó és Gandalf a mágus. Számukra sorsdöntő gyülekezet ez, mert Bilbó ekkor akar eltűnni a Megyéből. Varázsgyűrűjét Frodóra hagyja, őt magát - a nyugtalan unokaöccsöt - pedig Gandalfra bízza. Tizenhét évvei később, amikor a mordori Szauron ügynökei átfésülik a környéket, a gyűrüt keresve, Gandalf felfedi a hobbitnak a gyűrü igaz történetét. Elmagyarázza, hogy Bilbó varázstárgya valójában az Egy Uralkodó Gyűrű, melyet a Gonosz készített a Szabad Nép rabszolgasorba taszítására. Frodó bátor barátja, Samu, kihallgatja a beszélgetést és Frodóval együtt máris egy kiilönösen veszélyes küldetésben találja magát.

 

A történet Frodó, Samu és két másik hobbit (Trufa és Pippin) menekülésével folytatódik. Elkerülik a Fekete Lovasokat - Szauron élőholt gyűrűlidérceit -, bátran átvágnak az átkozott Sírbuckákon és Bríben szállnak meg. Ott talállcoznak Aragornnal, egy eriadori kószával, aki Vándornak hívja magát. Csatlakozik hozzájuk, és többször segít nekik elmenekülni a lidérclovasok elől Frodó útközben megsebesiil, de a kis csapatnak sikerült eljutnia a völgyzugolyi tünde-úr, Elrond házába.

 

A GYŰRŰ SZÖVETSÉGE (Második könyv)

 

Az ezek után összeülő Tanács úgy dönt, hogy el kell pusztítani az Egy Gyűrűt. Frodót jelölik ki Gyűrűhordozónak és megalakul a Gyűrű Szövetsége. Gimli a törp, Legolas a tünde és a gondori Boromir csatlakozik hozzá, mint a megmaradt szabad földek országainak követei. Aragorn, akiről kiderül, hogy Arnor és Gondor ősi királyainak igazi örököse, szintén felesküszik a Gyűrűhordozó védelmére. Gandalffal és a négy hobbittal teljes a társaság. Küldetésiik az, hogy eljuttassák a Gyűrüt Mordor sötét országába, és a Végzet Hegyének bűverejű tüzébe vessék. A két fő ellenség - Szauron a Fekete Úr és Szarumán az áruló mágus - számtalan gáncsa kíséri útjukat.

 

Völgyzugoly után a Szövetség dél felé, Mória nyugati kapujához érkezik. Sem farkasok, sem a hó, sem a hatalmas kráken nem állhat útjukba. A társaság belép

Mória elhagyott törpvárosába, így a föld alatt jutnak át a Ködhegységen. Épp csak elmenekiilnek az orkok és trollok támadása elől. Gandalftól elszakadnak, mialatt ő párbajozik és végül legyőzi a szörnyü Balrogot - a hatalmas és félelmetes démont, akinek sötét eredete az Első Kor ősi napjaira nyúlik vissza. Aragorn vezeti ki a társaságot Móriából Lórien biztonságos tündeerdejébe. Itt a Szövetség megpihen és tanácsot kér Galadriel úrnőtől és Celeborn királytól. A tündék élelmet, ruhát és három gyors csónakot adnak a menekülőknek. Az Anduinon, a Nagy Folyón utaznak tovább, a nagy Rauros vízesés felé. Közben Gollam - a visszataszító szörny, aki megtalálta, majd elveszítette az életét tönkretevő Gyűrűt -követi őket.

 

A Eolyón jóval lejjebb orkok lepik meg a Szövetség tagjait és partra kényszerítik őket. A Sarn Gebir-i örvényeket kikerülve a nagy vízesés felett partra eveznek. Itt megvitatják a küldetés további útját. Boromir Minas Tirithbe, Gondor fővárosába akar visszatérni, hogy a közelgő háborúra készüljön. Hangsúlyozza az egységet és ellenzi a társaság tervezett feloszlását. Frodó azonban inkább egyenesen a Végzet Hegyébe vinné a Gyűrűt. A Gyűrű gonosz hatalmának engedve, Boromir úgy dönt, erővel veszi el azt. Frodó és Samu menekülnek, a társaság őket követve szétszóródik. A Szövetség feloszlásával ér véget a történet első része.

 

A KÉT TORONY (Harmadik könyv)

 

A Gyűrűk Ura második része, "A két torony", Frodó és Samu Mordorba indulásával kezdődik. Míg a többiek őket keresik, orkok támadják meg a társaságot és megölik Boromirt. Ezt követően egy második ork banda elfogja Trufát és Pippint. Ezek az orkok a Fehér Kéz kegyencei: Gandalf maia fajtestvérét, a megrontott mágust, Szarumánt szolgálják. Két foglyukat Rohanon keresztül nyugat felé hurcolják, mesterük Vasudvardi várába (Orthancba). Ott várja Szarumán, hogy magának kaparíntsa meg az Egy Gyűrűt. Titkos szövetsége mordori Szauronnal csak (őrült) képzelgés.

 

Az ork csapat épp eléri a hátborzongató Fangorn erdő szélét, nagyjából félúton Rohan és Vasudvard között, amikor bátor rohani lovasok veszik őket körűl. Kapitányuk, Éomer vezetésével lemészárolják az orkokat. Trufa és Pippin megmenekülnek a vérontásból, és az ősi fák között találnak menedéket. Itt találkoznak az ent Szilszakállal, aki az erdő ura. Szilszakáll biztonságba helyezi őket és meghallgatja tötténetüket. Ezután az ent-úr mozgósítja fa-népét. Háborúba indulnak és Vasudvard felé masíroznak.

 

Szarumán orkjait követve Aragorn, Legolas és Gimli is találkoznak Éomer hadával nem sokkal az összecsapás után. Keresésük a hobbitok után eredménytelennek bizonyul, azonban nagy örömükre újra előkerül Gandalf. A szürkébe öltözött, de már a "Fehér Lovas" névre hallgató mágus a halálból tért vissza, hogy ügyüket segítse.

 

Aragorn, Legolas, Gimli és Gandalf dél felé, Edorasba, Rohan fövárosába utaznak. Éomer nagybátyja, Théoden, Lovasvég királya menedéket ad nekik. Cserébe Gandalf meggyógyítja Théodent, így megmenti gonosz tanácsadója Kígyónyelvű Gríma varázslatától. Minthogy felfedték, hogy Szarumánnak kémkedik, Gríma Vasudvardba menekül. Éppen azelőtt érkezik, hogy az entek ostrom alá fogják a várat. Az entek legyürik a védelmet, szétrombolják a külsó falakat és Szarumán helyőrségének maradékát szétszórják. Kígyónyelvű és a megrontott mágus Orthanc tornyában, ostromzár alatt marad.

 

Miközben az entek Vasudvardot támadják, Aragorn, Legolas, Gimli és Gandalf Théoden rohír hadseregével nyugat felé Lovagol, Kürtvár, Nyugat-Rohan egyik fontos erődítményének védelmére. A lovasok és társaik időben érkeznek, és győzelmet aratnak Szarumán föserege felett. A rohírok ezután északra fordulnak és Vasudvard felé igyekeznek. Ott a várat romokban találják, a központi tornyot pedig entek veszik körül. Megtalálják Trufát és Pippint is. A társaság megbizonyosodik Szarumán árulásáról és megszerzik a varázslatos orthanci Palantírt (Látókövet). Gandalf az Orthanc-követ Aragornra bízza, és Pippin társaságában délkeletre, Minas Tirithbe lovagol. Kiteljesedik a háború.

 

A KÉT TORONY (Negyedik könyv)

 

Ezenközben Frodó és Samu folytatják veszélyes küldetésiiket: elérni a Végzet Hegyét. Átkelnek az Anduinon és átszelik a Barnaföldeket, ahol találkoznak Gollammal és (látszólag) megszelidítik. Minthogy rosszindulata és kapzsisága felügyeletük alatt áll, a teremtmény hajlandó két hobbit társát átvezetni a Holtlápon és Dagorlad pusztáin. Hármasuk eléri Morannont, az Űdunba vezető Fekete Kaput (Űdun az a tál alakú völgy, mely Mordorba vezet). Útjukat állja a Sötét Úr szolgáinak gyülekező serege, így Gollam másik utat javasol. Rábeszéli Frodót, hogy a keskeny Pókhágón áthaladó hegyi úttal párhuzamos titkos Földalatti alagúton haladjanak. A Minas Morgul elpusztult városát Cirith Ungollal, a régi gondori őrtoronnyal összekötő út tulajdonképpen a Sötét Föld hátsó bejárata. A társaság az Árnyékhegység nyugati lejtője mentén Ithilián keresztiil dél felé tart.

 

Félúton járnak, amikor egy gondori felderítőcsapat találja meg a kis utazókat. Faramir, Boromir öccse vezeti őket. Frodót, Samut és Gollamot magukkal viszik a dombos erdőségeken keresztül a Henneth Annűn mögötti vízeséshez. Frodó elmondja tervét Faramirnak, aki viszont a közeledő háborúról beszél a kegyetlen Gyűrűk Ura ellen. Figyelmezteti őket, hogy bár a mordori utak Furcsán csöndesek, az út, melyet követni akarnak, szinte reménytelenül veszélyes. A beszélgetés alatt Faramir ellenáll az Egy Gyűrű hatalmának és elkerüli azt a végzetes csábítást, ami bátyja elméjét elragadta. A nemes gondori harcos felszereléssel látja el őket, mielőtt nehéz útjukra bocsátaná a hobbitokat. Minas Morgul füistfellegbe vont falai felé közeledve Frodó és Samu ráébrednek, hogy Faramírnak igaza volt: valóban, Gollamnak nem sikerült leírnia a rájuk váró borzalmakat. Mérgező bűz üli meg a pusztuló völgyet és a város központi tornyának kísérteties derengése, mint a végzet ujja mutat a levegőbe. Minden sötét és csendes, de amint a társaság megkerüli a várat, mennydörgés rázza meg a hegyet és a hegycsúcs fölé lángok emelkednek. A villám a Eorgó Morgul-spirálból ered és a városkapu kőszája az élőholt Gyűrűlidérc-kapitány kiáltását visszhangozza. Megkezdődik a Gyűrű Háborúja.

 

Az egyszerti hobbitok azonban továbbhaladnak, útjuk most keletre és felfelé vezet, a Pókhágót megtöltő sötét félhomályban. Gollam a rejtett lépcsőkőn vezeti őket, megkerülik Minas Morgult és az alagút felé tartanak. Itt elhagyja őket Gollam, az ő "Drágaszága" megszerzésének reményében, majd rájuk veti magát, amikor az átjáró szörnyű őre - a Banyapók - megtámadja őket: Samu legyűri Gollamot, aki ismét elmenekül. A Banyapók, mielőtt társa felocsúdhatna és megmentésére siethetne, megmarja Frodót. Samu megsebesíti és elzavarja a szörnyeteget, de azt hiszi, hogy ura elpusztult a harcban.

 

A második rész azzal ér véget, hogy Samu vonakodva bár, de elhagyja elesett mesterét. A kesergő hobbit elveszi az Egy Gyűrűt és megpróbálja végrehajtani a látszólag reménytelen küldetést. Eléri a hágó tetejét Cirith Ungol tornyának tövénél, majd elbújni kényszerül két veszekedő ork csapat elől. A varázsgyűrű segítségével láthatatlanná válik. Kikerüli a vitatkozó orkokat, akik egy megmérgezett és eszméletlen hobbít fogoly sorsát ecsetelik. Samu ráébred, hogy Frodó él, de nem sikerül megakadályoznia, hogy az orkok urának testét a régi őrtoronyba cípeljék. Samu követi őket. Amint a becsapódó kapunak veti magát, elájul. A mozdulatlan hobbit a Falak előtt fekszik: innen folytatódik a történet.

 

A KIRÁLY VISSZATÉR (Ötödik könyv)

 

A Gyűrűk Ura harmadik és befejező része, "A király visszatér", Gondor legészakibb tartományában, Anórienben kezdődík. Gandalf és Pippin a mesés mén, Keselyüstök hátán a fák övezte országúton vágtatnak, mely kettéosztja a területet és Edorasba, majd tovább nyugatra Minas Tirithbe vezet. Amint Pippin felébred hosszú szendergéséból, a két utazó megpillantja a déli dombokon égő jelzőtüzeket. A lobogó fények egymás után gyulladnak ki, mintha a Fehér Hegység északi pereme mentén haladnának. Gandalf rájön, hogy a gondoriak riadóját látják. Közeledik a háború, a vészjelek Rohannak szólnak. Gandalf megsarkantyúzza lovát és kelet Felé vágtat.

 

A Mágus és hobbit útitársa időben érek Gondor hétkörü városába. Amikor megérkeznek, már folynak az erődítési munkák a közelgő ostromra késziilve. Denethorral, a déli királyság helytartójával tanácskoznak, beszámolnak neki fiánal, Boromirnak haláláról, és felajánlják életüket az ősi birodalom védelmére.

 

Közben Aragorn, Trufa, Gimli és Legolas Vasudvardtól dél felé lovagolnak Théoden királlyal és testőrségével. Miután csatlakozik hozzájuk a dúnadán kószák egy csapata, akik Aragorn háborúba induló társai, a csapat a Helm-szurdok felé veszi az irányt. Itt Aragorn közli tervét Éomerrel, miszerint az edorasi országúton fognak lovagolni, majd délre, Dúnharg felé fordulnak, végül átkelnek a Fehérhegységen a hírhedt Holtak Ösvényén. Aragorn elmagyarázza, hogy miután belenézett az orthanc-kőbe, biztos benne, hogy Minas Tirith védőinek segítség nélkül legfeljebb tíz napjuk van hátra. Következésképpen megszervezi a Szürke Csapatot - Gimli, Legolas és észak kószái - és elit osztagát maga vezeti a kijelölt útvonalon. Rövid időre megállnak Edorasban, ott találkoznak Éowyn úrnővel, Théoden gyönyörti és konok unokahúgával. Ezután a Szürke Csapat Dúnharg völgye felé nyomul, át a hegycsúcsok alatti kapun, végig a Holtak fénytelen Ösvényén. Aragorn megidézi az átkozott Halottsereget, melyről az átjáró nevét kapta és a szellemhadsereg élére áll. Kivezeti őket az Ösvényről Morthond völgyébe, egyenesen Erech Kövéhez. Ott, Lamedon nagymultú partján, megfújja kürtjét és szövetséget köt az esküszegők szellemseregével. Minthogy a holtak jogos királya hívja öket, a Halottsereg kénytelen eleget tenni ösi kötelezettségének. Ezzel remélik megtörní a rájuk nehezedő átkot.

 

Miközben a Szürke Csapat Gondor közepe felé tart, Théoden király megtartja a rohírok seregszemléjét és oldalán Trufával szintén Gondor védelmére indul. Keletebbre, Gandalf és Pippin a kiteljesedő háború közepén találja magát. Két hatalmas mordori hadtest, az egyik Morannonból, a másik Minas Morgulból, éri el a Minas Tirith alatti Pelennor mezejét kőrülvevő falat. A gonosz varázslókirály, a gyűrűlidércek ura vezeti őket. A Boszorkányúr megmérgezi a visszavonuló Faramirt Fekete Leheletével. Miután leküzdötték a védelmet, a Sötét úr szolgái a termékeny földeken át Gondor fővárosa felé vontatják ostromgépeiket. Denethor, aki miután a Látókőbe nézett, megőrült és Szauron befolyása alá keriilt, elrendeli saját maga és a haldokló Faramir elhamvasztását, így a védelem gondja Gandalfra marad. Amikor a főkapu leomlik, csak a Mágus áll szemben a boszorkánykirállyal.Ebben a kritíkus pillanatban érkeznek Rohan Iovasai, akik átvágják magukat a gonosz sereg északi szárnyán. A boszorkánykirály figyelme elterelődik a városról és hátasán a támadási pont felé repiil. Párbajozik Théodennel és legyőzi őt. Ezután Trufa és egy Dernhelm nevű rohír lovas kerül szembe vele. A boszorkánykirály kacag bátor közbelépésükön, mondván: "férfi engem nem győzhet le". Dernhelm felfedi valódi kilétét: ő Éowyn, Théoden unokahúga és megbosszulja nagybátyja halálát. Megsebesiil, de megöli a boszorkányurat.

 

A Pelennori mező csatája tovább folyik, először sikeresek a lovasok, de később Szauron látszólag kifogyhatatlan tartalékai meghátrálásra kényszerítik őket. Amikor már úgy tűnik, minden elveszett, Aragorn és a Szürke Csapat erősítéssel érkezik, az átkozott Holtak Seregével egyiitt. A Sötét úr szolgái pánikba esnek és szétszóródnak: Minas Tíríth megmenekiilt.

 

A csata még folyik, amikor Gandalf megakadályozza Denethor és Faramirt korai temetését, de csak az utóbbit tudja megmenteni. Denethor a lángokban leli halálát.

 

Az ötödik könyv Gondor és Rohan diadalmas seregeinek Mordor felé menetelésével végződik, amikor a hadsereg a Fekete Kapú körül áll fel. Miután meghallgatták és visszautasították Szauron Feltételeit, hatalmas méretű hadsereg támad rájuk. A Szabad Népek sorsa ísmét egy hajszálon függ. Megkezdődík a morannoni csata.

 

A KIRÁLY VISSZATÉR (Hatodik könyv)

 

A hatodik könyv a mese utolsó része. Azzal kezdődik, hogy Samu magához tér és új utat keres Cirith Ungol háromkörű tornyába. Megtalálja a bejáratot és az Egy Gyűrű segítségével átmegy az utat őrző Kőőrszemek között. A bátor hobbit ezután megmenti Frodót ork fogvatartóitól, akik egymással verekszenek. Galadriel üvegcséjével Samu megtöri az Őrszemek gonosz akaratát és a két Félszerzet kimenekül a toronyból. Leereszkednek a magasból és abban a sziklás, vályúszerű völgyben találják magukat, amely az Árnyékhegység mentén fut végig és körbeveszi a Cirith Ungolból észak felé Vasgádorosba futó utat. Itt csak fekete kövek, éles tüskék és napfény nélküli félhomály vár rájuk, ezért lassan és lopakodva észak, majd kelet felé igyekeznek, aztán délre, a Végzet Hegye irányába. Miután átkelnek Gorgoroth vulkanikus pusztaságán, megmásszák a tiizes hegy északnyugatí oldalát. Egy visszakanyarodó úton ismét találkoznak Gollammal. Samu elzavarja a teremtményt és a hobbitok folytatják a kapaszkodást. Végül a Sammath Naur barlang bejáratához érnek, ahol a Sötét Úr a Végzet Szakadékában az urallcodó gyűrűt kovácsolta. Gollam követi őket, A félszerzetek belépnek az Orodruin fiistölgő magjába vezetó hosszú alagútba. Amikor elérik a végzetes hasadékot, Frodó végül összeroppan az Egy Gyűrű hatalma alatt és nem akar megszabadulni az átkos tárgytól. Felhúzza a gyűrűt és eltűnik.

 

Ekkor Szauron ráébred, mi történik és minden erejét és akaratát Frodó ellen küldi. A nyolc nnegmaradt gyűrűlidércet a Végzet hegyére irányítja utolsó kétségbeesésében, hogy visszaszerezze saját tulajdonát. Azonban már késő: Gollam leüti Samut és miután a Végzet Szakadékának szélén megbirkózik a láthatatlan gyűrűhordozóval, a mélybe zuhan. Az Uralkodó Gyűrűvel együtt vész el a varázstűzben.

 

A gyűrű pusztulásával együtt megrázkódik a Végzet Hegye és minden, amit a Sötét úr teremtett, széthullik. A Fekete Torony leomlik és Mordor fala összedől. Lángok csapnak fel a síkságon és a hegycsúcsokon, villámok szelik a levegőt. Fekete eső esik. Végül a Gonosz elveszti alakját és az Űrbe távozik. Minthogy a saját gyűrűik ís elpusztultak, a Nazgűlok is megsemmisülnek-körülbelül negyven évszázaddal megjelenésiik után. A hatalmas felfordulásban Szauron szolgái pánikba esnek. Némelyikük saját társa ellen fordul; mások elmenekülnek. A vérengzés megfordítja a morannoni csatát, ahol Aragorn és Éomer körbezárt seregei győzedelmeskednek.

 

A gyűrűháború végeztével Aragorn elveszi Arwent, Elrond lányát és Gondor és Arnor újraegyesített birodalmának királyává koronázzák. Elesszár Telkontár néven uralkodik. Szövetségeséből, Éomerből Rohan királya lesz és nagybátyját Edorasban temeti el. Éomer a Dol Amroth-i Lóthírielt veszi Eeleségiil és megújítja Eorl Esküjét, ezt a régi egyezséget, mely a rohírokat a Déli királyság dúnadánjaihoz köti. Faramir és Éowyn házasságával ezek a kötelékek tovább erősödnek; belőlük Ithilia Ura és Úrnője lesz.

 

Aragorn megkoronázása után Gandalf és a hobbitok Edorasba utaznak Éomerrel, majd Vasudvard irányába mennek búcsíit mondani Szilszakállnak. A Megyébe Völgyzugolyon keresztül térnek vissza. A hazatéző félszerzetek azt tapasztalják, hogy Kígyónyelvű Gríma és mestere Szarumán jelenléte megrontotta a zöldellő földet. A legyengült és "Kapzsi"-nak nevezett Szarumán új, gyűlöletes elnyomást tart fenn, melyet Tarisznyádi-Zsákos Lothó vezet. Emberei félelemben tartják az egész Megyét. Frodó a morotvai csatában véget vet a bukott mágus uralmának. Mielött azonban Szarumánt kiutasítanák, ő Grímát okolja a pusztulás és gyilkosságok többségéért. A Kígyónyelvű feldühődik és ledőfi a mágust. Ezután hobbit nyilak vetnek véget az áruló rohír életének. A Megyében újra béke honol. Samu megnősül és rövid ideig Frodó lesz Hobbitfalva polgármestere.

 

A Szövetség többi tagja köziil Gimli és Legolas közeli barátok maradnak. Az előbbi sok törprokonával Aglarondcsillogó barlangjaiba költözik, közel Helm Szurdokához. A törpök új kaput kovácsolnak Minas Tirith számára. Legolas egy ideig Ithiliában pihen, arra a napra várva, mikor kedves barátját elhívja a Halhatatlanok Földjére.

 

A történet egy évvel később, 3021-ben, a Harmadkor legvégén fejeződik be. Samu és Frodó nyugat Felé indulnak és csatlakoznak Elrondhoz, Galadrielhez és a többiekhez köztiik van Bilbó is - a gyűrű hordozóinak utolsó lovaglására. Útjuk a Lindoni öbölben található Szürkerévhez vezet. Itt vár rájuk Gandalf és Círdan. Trufa és Pippin hamarosan megérkezik, épp időben, hogy búcsút mondjanak Frodónak, Bílbónak és Gandalfnak, míelőtt átkeJnek a tengeren, a Halhatatlan Földekre. Ezután Trufa, Pippin és Samu nehéz szívvel visszatérnek a Megyébe.

 

vissza